pátek 4. prosince 2015

Každý starý dům má svá tajemství...

Autor: Richard Sklář
Žánr: historický román
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2015
Počet stran: 472
Vazba: vázaná
Anotace:
1941
Reinhard Heydrich nastupuje do úřadu zastupujícího říšského protektora a Johann Proske začíná v pohodlí luxusní vily na Sadové ulici psát svůj deník. Muž na prahu šedesátky, přední úředník kanceláře starosty Moravské Ostravy.
Na první pohled ustrašený byrokrat však hraje dvojí hru. Původního majitele vily, celou jeho rodinu i cennou sbírku uměleckých předmětů ukrývá…

2013
Realitní agentka Roberta, přáteli nazývána Bo. Životem protřelá padesátnice, které nechybí vtip, inteligence a skvělý úsudek. Se svým bývalým manželem vlastní úspěšnou firmu. Jejich společná minulost sahá ale mnohem dál. Do Bosny, kde před 20 lety pracovali jako elitní agenti Ministerstva vnitra. Tuto dobrodružnou část života už ale mají dávno za sebou. Alespoň si to mysleli…
O vilu na Sadové, kterou jejich společnost prodává, se začne zajímat tajemný kupec. Při pátrání po jeho identitě odhalí podezřele mnoho indicií souvisejících s jejich bosenskou minulostí. Někdo krutý a chladnokrevný se je rozhodl najít a pomstít se. Hra „kdo s koho“ začíná…
Dva příběhy, dva osudy, minulost a současnost.
A tajemství, které všechno spojuje…

Skvěle namíchaný koktejl napětí, literární fikce, historických událostí a skutečných postav protektorátní Ostravy.

O autorovi:
Richard Sklář (*1968) prošel po studiích VŠ několika zaměstnáními v různých zemích a rozličných oborech. Získal množství zážitků a zkušeností, ze kterých ve své tvorbě čerpá dodnes. Od roku 2004 je na volné noze a věnuje se marketingu, fotografii a vytváření komerčních článků. Pod pseudonymem Bruno Ligocki sestavil dva humoristické tituly, z nichž jeden se stal bestsellerem. Také je autorem většího množství jednorázových písňových textů. V šuplíku se mu práší na soubor pohádek pro mladší čtenáře a jeden tragikomický filmový scénář. Má jedno dospělé dítě, je šťastně zadaný, žije v Ostravě a těší se na vnoučata. (přebal knihy)


Na tuto knihu jsem se těšila od doby, co jsem ji zahlédla v Edičním plánu nakladatelství Fragment. Vyšla v dubnu tohoto roku a já se k ní dostala až teď. Po přečtení tohoto téměř 500 stránkového díla mám ovšem rozporuplné pocity. Čtení jsem si užila, ale s ale…

Co mě na čtení knihy vlastně nalákalo? Tak kromě toho, že autorem je Čech, Ostravák, se mi zalíbila kombinace současnosti a minulosti a samotná vila na Sadové, protože každý starý dům má svá tajemství... To mi pro důvod ke čtení opravdu stačilo.

Při čtení knihy jsem přemýšlela, jakému knižnímu žánru vlastně přináleží. Na tuto otázku ovšem nemám jednoznačnou odpověď ani po přečtení. Kromě toho, že se z části jedná o historický román, to byla především detektivka a místy i thriller. Ano i pár nepěkných scén si pro své čtenáře autor připravil.

Ale i přes malé výtky jsem si román náramně užila. Zbožňuji knihy, ve kterých se také něco přiučím. Ke kapitolám o historických událostech a ke skutečným postavám Ostravy za protektorátu jsem se vždy ráda vracela. Současná linka s agentkou Robertou alias Bo už mi tak povedená nepřipadala. Nevím, zda je to pouhý výplod mé fantazie, ale přišlo mi, že si Bo někdy hrála na někoho, kým ve skutečnosti vlastně nebyla. Autor jí zřejmě naservíroval přespříliš a často mi připadalo, že značně pokulhává. I některé věci mi do sebe zkrátka nezapadaly a občas mi připadalo, že se v textu ztrácím. 
I přesto, že z knihy přímo prýštilo napětí, jedna akční scéna za druhou a ve vzduchu se vznášelo tajemství, trochu jsem se nudila. Možná to bylo i počtem stránek. Několikrát jsem měla nutkání vzít do ruky tužku a některé pasáže prostě škrtnout. Ne nadarmo se říká, že méně je někdy vlastně více.

Na závěr asi takto: historie: OK, současnost a hlavní hrdinka: někde přidat, jinde ubrat.
A mé doporučení? Názor ať si každý udělá sám. Vždyť tam, kde já bych ubrala, bude chtít někdo přidat a naopak. Rozhodně to není jednoduchá kniha. Pokud na ni nebudete mít čas a klid, čtení si rozmyslete. Možná i toto se tak trochu podepsalo na mém konečném hodnocení.
Dobře namíchaný koktejl napětí, literární fikce, historických událostí a skutečných postav protektorátní Ostravy to je stoprocentně. Ovšem, jestli je skvělý, jak slibuje anotace, to už nechám na vás, milí čtenáři.

Hodnocení: 3/5

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment, jehož spolupráce si velmi vážím.

Žádné komentáře:

Okomentovat