Oh! Je
l'adorais... Ce qu'elle dégageait était comparable à la plus belle des
fleurs. Elle était unique! (Oh! Miloval jsem
ji... Byla srovnatelná s nejkrásnějšími květinami. Byla jedinečná!), těmito několika málo slovy dokázal Stanley Donen, americký
režisér a producent, dokonale vystihnout osobnost, jakou byla Audrey Hepburnová.
Tak jako Audrey dokázala okouzlit S. Donena, okouzlila i mě. Je to již nějaký
ten pátek, co nám profesorka angličtiny na střední škole pustila muzikál My
Fair Lady. Pamatuji se, že jsem nemohla odtrhnout zrak od obrazovky, tak mě příběh květinářky Lízy Doolittleové a profesora Henryho
Higginse zaujal. Pamatuji si, že jsem si hned po příchodu ze školy žačala vyhledávat informace nejenom o muziálu, a proto bych zde ráda uveřejnila několik příspěvků o profesním i osobním životě této dámy.
To, že je její krása nadčasová, překvapí jen
málokoho. Vždy stejně elegantní, ať stojící nebo v chůzi, obdařená baletní
vyrovnaností, se zářícíma temnýma očima a dokonalým pohledem, který by jí mohly
závidět královny, by se Audrey Hepburnová bezpochyby byla stala slavnou již
v raném mládí, i kdyby se neobjevila v žádném filmu. Jednoduše proto,
že by ji žádná dobrá kamera nemohla opominout. Její mimořádný půvab tkvěl především v úchvatném úsměvu, živém a stále
nadobyčej působícím, byť je tomu již více než půldruhého desetiletí, co navždy
opustila jeviště tohoto světa. Právě on podtrhoval její ikonickou krásu, právě
jím se odlišovala od většiny světově uznávaných hvězd dnešní doby.
Její silné obočí bylo sice v rozporu
s tehdejší módou, ale zvýrazňovalo její krásu
|
Jejím snem bylo stát se baletkou, ale brzy si však uvědomila, že kvůli
své tělesné výšce nemůže s kariérou baleríny počítat. Po přestěhování do
Británie nezůstal však její půvab bez povšimnutí. Začali se o ni zajímat nejlepší
módní fotografové a filmaři. V roce 1951 se Audrey setkala se slavnou francouzskou
spisovatelkou Colette v Monte Carlu a přijala její nabídku na titulní roli
ve hře Gigi. Po jejím objevu se stala středem obdivu a zájmu nejen na Broadway,
ale i v Hollywoodu. V roce 1953 si zahrála roli princezny v komedii
Prázdniny v Římě (Roman Holiday), v roce 1954 ztvárnila roli
odstrčené popelky v Sabrině (Sabrina) nebo v roce 1957 pak ruskou
šlechtičnu z napoleonské éry ve Vojně a míru (War and Peace). Svůj charakteristický
hlas uplatnila také v několika filmech – ať už to byl snímek Usměvavá tvář
(Funny Face, 1957), či film Snídaně u Tiffanyho (Breakfast
at Tiffany's, 1961). Plné
velikosti dosáhla herečka ve filmu The Nun´s Story (1959) režírovaném Fredem Zinnemannem či v již zmíněmém muzikálu My Fair Lady z roku 1964.
Audrey jako Holly Golightlyová
ve filmu Snídaně u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany´s)
Její delikátní šarm byl oslňující. V době svého
vrcholu v 50. letech byla Audrey Hepburnová mezi prvními z řady evropských
krasavic (Sophia Lorenová, Brigitte Bardotová, Gina Lollobrigida), které
překypovaly smyslností a „exotickou“ nonšalancí. Fascinovaly celou jednu
generaci amerických mužů, z nichž mnozí sami osobně poznali přitažlivost
jejich evropských vrstevnic před několika málo lety za bojů na různých tamních
frontách.
V osmdesátých letech začala pozvolna ztrácet zájem o další filmovou
kariéru. Dala přednost méně hektickému životu a plně se oddala výchově svých
dvou synů Seana a Luca, a také poslání vyslance dobré vůle v rámci organizace
UNICEF. 20. ledna 1993 zemřela na rakovinový nádor ve svém domě ve švýcarském
Tolochenazu, kde je také pochována.
Její zářivý úsměv se stal darem, který na sklonku
života dala téměř výhradně hladovějícím dětem. Také proto je tím nejkrásnějším,
co z této velké star stříbrného plátna dodnes vyzařuje.
Bangladéš, 1989
Informace jsem čerpala
z knihy: A. Hepburn – Movie Icons
Zdroj obrázků: www.google.com
Žádné komentáře:
Okomentovat